I. Európa földrajza

Kulcsfogalmak: tagolatlan és tagolt part, fjord, gleccser, moréna, karsztvidék, bányavidék

Topográfiai fogalmak: Európa részei; Az Európai Unió tagállamai és fővárosuk. Jeges-tenger, Atlanti-óceán, Földközi-tenger, Balti-tenger, Brit-szigetek, Francia-középhegység, Londoni- és Párizsi-medence, Mont Blanc, Alpok, Kaukázus, Lengyel- és Német-középhegység, Kelet-európai-síkság, Német–Lengyel-alföld, Duna–Majna–Rajna vízi út, Volga, Oroszország Moszkva, Svájc, Hamburg, Szentpétervár, Kárpát-medence, Kárpátok, Erdélyi-medence, Erdély, Felvidék, Kárpátalja, Székelyföld, Maros, Olt, Vág,Szerbia, Ukrajna, Vajdaság,  Arad, Belgrád, Zágráb.,

A tanulók

    – fejlődjön térképolvasási képességük

   –  ismerjék az eligazodáshoz szükséges topográfiai fogalmakat, nevezzék meg azokat térképen és földgömbön

   –  az internetalapú szolgáltatások elérésének ismerete

   –  hon- és európai polgárként toleránsan közelítsenek a különböző kultúrák megismeréséhez, elfogadásához és megőrzéséhez

   –  ismerjék Közép-Európa és a Kárpát-medence helyzetét a kontinensen

   –  érdeklődjenek a környezetünkben lévő országok népeinek kultúrája, szokásai iránt; értsék meg és fogadják el másságukat

II. MAGYARORSZÁG FÖLDRAJZA

Kulcsfogalmak: medencejelleg, aszály, árvíz, etnikum, dombvidék, tanúhegy, nemzeti park, tájvédelmi körzet, természetvédelmi terület, természeti emlék, történelmi emlékhely.

Topográfiai fogalmak: Aggteleki-karszt, Badacsony, Balaton-felvidék, Bükk-fennsík, Budai-, Kőszegi-, Soproni-, Villányi-hegység, Cserhát, Gerecse, Pilis, Vértes, Baranyai-, Somogyi- és Tolnai-dombság, Bodrogköz, Tapolcai-medence, Hajdúság, Jászság, Őrség, Szigetköz, Mohácsi- és Szentendrei-sziget, Tihanyi-félsziget, Zala, nemzeti parkok, megyeszékhelyek.

A tanulók

   –  a hazai tájakhoz való kötődés érdekében ismerjék meg természeti és társadalmi értékeinket

   –  fejlődjenek térképolvasással kapcsolatos képességeik

   –  legyenek képesek a témakörhöz kapcsolódó különféle információs anyagok gyűjtésére, azok feldolgozására megadott szempontok szerint

   –  ismerjék a legfontosabb topográfiai fogalmakat, kapcsoljanak hozzájuk tartalmi jellemzőket