Kompetenciák
A vizsgázónak a követelményrendszerben és a vizsgaleírásban meghatározott módon az alábbi kompetenciák meglétét kell bizonyítania:
– ismeretei összekapcsolása a mindennapokban tapasztalt jelenségekkel, a technikai eszközök működésével;
– az alapvető természettudományos megismerési módszerek ismerete, alkalmazása;
– alapmennyiségek definiálása;
– mértékegységek, mértékrendszerek használata;
– egyszerű számítások elvégzése;
– egyszerűen lefolytatható fizikai kísérletek elvégzése, a kísérleti tapasztalatok kiértékelése;
– grafikonok, ábrák értékelése, elemzése;
– a tanult szakkifejezések szabatos használata szóban és írásban;
– a napjainkban felmerülő, fizikai ismereteket is igénylő problémák lényegének megértése, a természet- és környezetvédelemmel kapcsolatos problémák felismerése;
– időbeli tájékozódás a fizikatörténet legfontosabb eseményeiben.
I. Elektromos alapjelenségek. áramerősség, feszültség
A tanulók:
–tudják, hogy az elemi töltés „hordozója” az elektron és a proton; ezek az elemi részecskék határozzák meg a testek elektromos állapotát;
–ismerjék fel és tudják értelmezni az elektrosztatika alapjelenségeit, ezek fontosabb természeti és technikai előfordulásait;
–ismerjék az elektromos mező fogalmát,
– tudjanak egyszerű elektrosztatikai számításos feladatokat megoldani.
1. Az anyag részecskéinek szerkezete
2. A testek elektromos állapota
3. Az elektromos áram. Az áramerősség
4. Az elektromos áramkör
5. A fogyasztók soros és párhuzamos kapcsolása
6. Az elektromos feszültség
II. Az elektromos ellenállás. Az egyenáram hatásai
A tanulók:
–tudják modellszerűen jellemezni a különféle vezetési típusokat;
–ismerjék az áramkört jellemző alapvető fizikai mennyiségek (feszültség, áramerősség, ellenállás)értelmezését és mértékegységét;
–tudják Ohm törvényét vezetőszakaszra és teljes áramkörre, ismerjék a vezető ellenállását befolyásoló tényezőket;
–ismerjék a fogyasztók soros és párhuzamos kapcsolását, azok törvényszerűségeit, tudjanak ezek alkalmazására egyszerű feladatokat megoldani;
-tudják áramköri ismereteiket alkalmazni a mindennapi elektrotechnikai környezetük megértéséhez;
–ismerjék az elektromossággal kapcsolatos veszélyeket, és tudatosan alkalmazzák a megfelelő biztonsági szabályokat
–ismerjék a tanultakhoz kapcsolódó jelentősebb fizikusok nevét és szerepét (Volta, Ohm)
1. Az elektromos ellenállás. Ohm törvénye
2. A vezetékek elektromos ellenállása
3. Több fogyasztó az áramkörben
4. Az egyenáram hatásai
5. Az elektromos munka és teljesítmény kiszámítása
III. Az elektromágneses indukció. A váltakozó áram
1. Az elektromágneses indukció
A tanulók:
–értsék az elektromos energia mozgási indukcióval történő ipari méretű „előállítását”;
–ismerjék és értsék a váltakozó feszültség és áram legfontosabb jellemzőit valamint kapcsolatát;
–értsék, hogy az elektromágneses indukció a mágneses és elektromos mező kölcsönhatása;
–ismerjék a transzformátor működési elvét, legfontosabb törvényszerűségeit, gazdasági jelentőségét;
–ismerjék a tanultakhoz kapcsolódó nevesebb külföldi és hazai fizikusok, mérnökök nevét és szerepét(Ampere, Faraday, Jedlik Ányos, Déri, Bláthy, Zipernowsky)
2. A váltakozó áram
3. A transzformátor
4. Az elektromos távvezetékrendszer
5. Az elektromos áram hatásainak néhány gyakorlati alkalmazása
IV. Fénytan
–tudják, hogy a fény a teljes elektromágneses spektrum egy szűk tartománya;
–tudjanak egyszerű numerikus feladatokat megoldani a fényvisszaverődés,
-ismerjék, hogy a különböző színű fények milyen fizikai mennyiséggel jellemezhetők;
–a leképezés geometriai modellje alapján értsék a valódi és látszólagos kép keletkezésének lényegét,
–ismerjék a tükrök lencsék néhány gyakorlati alkalmazását;
–ismerjék a tanultakhoz kapcsolódó jelentősebb fizikusok nevét és tudománytörténeti szerepét (Maxwell,Hertz, Huygens).
1. A fény tulajdonságai
2. Fényvisszaverődés síktükörről
3. Fényvisszaverődés gömbtükörről
4. A fénytörés
5. Fénytani lencsék
6. Optikai eszközök
7. A színek