Célok és feladatok: (1-2. évfolyamra vonatkozóan)
– A technika tantárgy tanításának célja, hogy hozzájáruljon a kisiskolások teljes személyiségformálásához, modern technikai szemléletmódjuk kialakításához.
– A megismerő-, cselekvő- és kommunikációs képességek együttes fejlesztésével alapozza meg a technikai műveltségüket, fejlessze kézügyességüket, készítse fel őket a biztonságos közlekedésre, a kulturált közlekedési magatartásformák elsajátítására, a vészhelyzetek elkerülésére, egészségük tudatos megóvására és az önellátásra.
– Kiemelten fejlessze a tanulók azon képességeit, amelyek lehetővé teszik a technikai környezetükben történő tájékozódást, annak elemzését, a változások és a fejlődés megértését, a technikai problémák felismerését és megoldását.
– A természetes gyermeki kíváncsiságra alapozva a gyermekek megismertetése a természet közeli életmódhoz szükséges ismeretekkel, illetve egy-egy kézműves mesterség alapfogásaival.
Követelmények:
– Ismerjék fel a technika szükségességét, hasznát, hátrányait és veszélyeit.
– Figyeljék meg és elemezzék a technikai környezetet megadott vagy választott szempontok alapján, keressék az ok-okozati összefüggéseket.
– Ismerjék fel a technikai problémákat, keressék azok megoldási lehetőségeit.
– Ismerjék az iskolai tárgykészítő munka fő fázisait: előkészítő, kivitelező és befejező munkálatokat.
– Egyre nagyobb önállósággal vegyenek részt a technikai megoldások tervezésében, kivitelezésében, ellenőrzésében, tökéletesítésében és értékelésében.
– Munkavégzés közben tartsák be az elemi munkaszokásokat.
– Alkalmazzon a gyakorlatban az önálló tanulási szokásokat, módszereket.
– Egyre nagyobb biztonsággal vegyenek részt a gyalogos közlekedésben.
– Alkalmazza a közlekedéssel kapcsolatos kulturált magatartási szokásokat.
– Ismerjék az egészségmegőrzés elemi szabályait.
– Legyenek képesek az életkornak megfelelő önkiszolgáló tevékenységre.
– Aktívan vegyenek részt a családi munkamegosztásban.
Minimum követelmény:
- Tartsák be az elemi munkaszokásokat (helyes testtartás, rendet, balesetvédelmet).
- Ismerjék a vizsgált anyagok érzékszervi tapasztalás során megismerhető tulajdonságait.
- Legyenek képesek utánzással egyszerű játékok és használati tárgyak elkészítésére.
- Tudják alkalmazni a gyalogos közlekedés legfontosabb szabályait.
- Ismerjék, alkalmazzák a biztonságos és kulturált magatartásformákat a tömegközlekedési eszközök igénybevételekor.
Optimum követelmény:
- Különböztesse meg a tanuló a természetes és az emberi alkotással létrehozott tereket, formákat.
- Személyes igényeit, szükségleteit tudja megnevezni, a megvalósításában legyenek ötletei.
- Rendelkezzen alapvető tervezési jártassággal algoritmus alapján.
- A természetben és környezetében található lapszerű, vonalszerű anyagot tudja összehasonlítani érzékelhető tulajdonságaik alapján.
- Tapasztalatai alapján válogassa szét, milyen célra, miért, milyen feltételek mellett, milyen műveletek során, milyen eszközökkel lehet a megismert anyagot felhasználni.
- Fokozott önállósággal készítsenek egyszerű játékokat, hasznos tárgyat, ajándékot.
- Vigyázzon munkahelyének rendjére, öltözete tisztaságára.
- Biztonsággal közlekedjen járdán és úttesten, ismerje a forgalomirányítás jelzéseit.