Minimum követelményszint 1.osztály
Magyar irodalom
Olvasás:
-
Értse az egyszerű utasításokat, szóbeli közléseket
-
Tudjon helyesen köszönni, kérni, megköszönni
-
Ismerje fel a betűket
-
Legyen képes a betűk összeolvasására szótagoló olvasással
-
Felkészülést követően lassú folyamatossággal tudjon egy tankönyvi nehézségű szöveget felolvasni
-
Képes legyen egy rövid hallott vagy olvasott szöveg tartalmát képek segítségével elmondani
-
Tankönyvi nehézségű szöveg megértésére legyen képes néma olvasással
-
Tudjon a szöveg tartalmára irányuló kérdésekre válaszolni, egyszerű feladatokat megoldani
-
Olvasási hibáit segítségadással javítsa
-
Képes legyen 1-2 rövid mondókát emlékezetből elmondani
-
Magyar nyelv
Írás:
-
Ismerje a betűelemeket
-
Ismerje a magyar ábécé betűinek írott alakjait
-
Rövid szavakat, szókapcsolatokat, rövid mondatokat másoljon írott és nyomtatott mintáról
-
Jelölje a mondatkezdést nagybetűvel, a mondatzárást írásjellel
-
Ismerje a rövid-hosszú időtartam, és a j-ly jelölési módjait
-
Kiejtés szerinti rövid szavak , szókapcsolatok írása tollbamondással- a tanuló fejlettségi szintjének megfelelően
-
Képes legyen a j-ly helyes jelölésére a tankönyvből megismert szavak min. 40%-ban
-
Tapasztalat útján tudja megkülönböztetni a hangot, betűt, szótagot, szót, mondatot, szöveget
-
Legyen képes a tanuló saját nevének önálló, helyes leírására
1. osztály/ matematika
I. Gondolkodás
– tudjon egyszerű tárgyakat, elemeket sorba rendezni, összehasonlítani, szétválogatni
– legyen képes a halmazok számosságának megállapítására (20-as számkörben)
– legyen képes egyszerű növekvő és csökkenő számsorozatokat felismerni;
II. Számtan, algebra
– tudja a halmazokat összehasonlítani számosságuk szerint;
– biztosan írja, olvassa, rendezze sorba nagyság szerint a számokat húszas számkörben;
– Egyszerű összefüggések: több, kevesebb, egyenlő megfogalmazása, lejegyzése, relációs jelek alkalmazása.
– képezzen egyszerű szabály alapján növekvő és csökkenő szám sorozatokat;
– ismerje a számok kéttagú összeg-és különbségalakjait húszas számkörben;
– ismerje fel a páros és páratlan számokat;
– tudja a számok szomszédjait;
– tudjon hozzátevést, elvételt tevékenységgel elvégezni, a műveletet szóban megfogalmazni;
– legyen kellő gyakorlata az összeadás, kivonás, bontás, pótlás alkalmazásában;
– tudjon egyszerű szöveges feladatot lejegyezni rajzzal, számokkal, művelettel tanítói segítséggel.
III. Geometria, mérés
– legyen képes helymeghatározásra a tanult kifejezések alkalmazásával; (alatta, felette, mellette…)
– ismerje fel, tudja kiválasztani az alakzatok közül a háromszöget, négyszöget és a kört;
-
a fenti, megjelölt tematikus egységek követelményeinek alkalmazása a kiadott feladatlapon : minimum teljesítés: 40 %
környezetismeret 1. osztály
Képességeinek megfelelően első osztály végén a tanuló:
-
tájékozódjon jól saját testén, tudja megnevezni főbb testrészeit.
-
tudja az irányokat helyesen használni a gyakorlatban.
-
ismerje iskolája nevét és pontos címét.
-
tudja elmondani saját lakcímét, szülei nevét.
-
tudja helyes sorrendben felsorolni a hét napjait, a hónapokat és az évszakokat.
-
tudja megnevezni a napszakokat képek segítségével.
-
tudjon röviden beszámolni a napi időjárásról, a tanult időjáráselemek használatával szóban és rajzban.
-
konkrét esetekben tudja az élőt az élettelentől megkülönböztetni.
-
ismerje fel a lágy- és fás szárú virágos növény fő részeit.
-
tudja szétválogatni az állatokat és a növényeket.
-
az állatok közül tudja megkülönböztetni az emlősöket, madarakat és rovarokat.
-
tudja megoldani az írásbeli feladatokat minimum 40%-ban.
Etika
Szóbeli
Az életkorának megfelelő reális képpel rendelkezzen saját külső tulajdonságairól, legyen tisztában a legfontosabb személyi adataival.
Érezze a család fontosságát, tudja elhelyezni magát a családja kapcsolatrendszerében.
Legyen tudatában a szeretetkapcsolatok fontosságának és lássa át társas viszonyainak alapvető szerkezetét.
Törekedjen arra, hogy érzelmeit a közösség számára elfogadható módon nyilvánítsa ki.
A beszélgetés során tartsa be az udvarias társalgás elemi szabályait, a partner személyét figyelembe véve különböző beszédmódokat tudjon alkalmazni.
Legyen képes átélni a természet szépségét, és értse, hogy felelősek vagyunk a körülöttünk lévő élővilágért.
Érezze a hagyományok közösségmegtartó szerepét.
Tudja megkülönböztetni a valóságos és a virtuális világot a korosztályának megfelelően.
ének-zene 1. osztály
Első osztály végén a tanuló legyen képes:
-
jó hangmagasságban egy dal eléneklésére emlékezetből.
(választható: Hajlik a meggyfa; Kék selyemkendő; Én kis kertet; Körtéfa; Mit játsszunk lányok?; Csíp, csíp, csóka; Iglice, szívem; Fehér liliomszál; Kis kece lányom; Elvesztettem zsebkendőmet)
-
a választott dal játékának eljátszására.
-
egyenletes mérő tapsolásával egy mondóka elmondására segítséggel.
(választható: Ecc, pecc, kimehetsz; Erre kakas; Antanténusz)
-
a tanult ritmikai elemek megnevezésére gyakorlónévvel.
(tá-negyed, titi-nyolcadpár, szün-negyed szünet)
-
a tanult ritmikai elemeket tartalmazó rövid ritmus visszatapsolására.
-
a tanult ritmikai elemeket tartalmazó rövid ritmusgyakorlat tapsolására segítséggel.
-
a tanult ritmusértékekkel kettes ütemek alkotására segítséggel.
-
egyszerű dallamfordulatok (sz,l,m) visszaéneklésére segítséggel.
-
a tanult szolmizációs hangok (sz,l,m,d) megnevezésére, kézjelének bemutatására.
-
felismerni és megnevezni képről a hegedűt, zongorát, trombitát.
Rajz és vizuális nevelés 1-2. évfolyam követelményrendszere
Kimeneteli követelmények 1. évfolyam:
-
Képzelőerő, belső képalkotás fejlődése.
-
Az életkornak megfelelő, felismerhető ábrázolás készítése.
-
Az alkotótevékenységnek megfelelő, rendeltetésszerű és biztonságos anyag- és eszközhasználat, a környezettudatosság szempontjainak egyre szélesebb körű figyelembevételével.
-
A felszerelés önálló rendben tartása.
-
A képalkotó tevékenységek közül személyes kifejező alkotások létrehozása.
-
Alkotótevékenység és látványok, műalkotások szemlélése során néhány forma, szín, vonal, térbeli hely és irány, felismerése, használatára.
-
A szobor, festmény, tárgy, épület közötti különbségek felismerése.
-
Látványok, műalkotások néhány perces szemlélése.
-
Médiumok azonosítása, igény kialakítása a médiahasználat során a tudatosabb választásra, illetve reflektív médiahasználat.
-
Médiaélmények változásának és médiatapasztalattá alakíthatóságának felismerése. A médiaszövegek néhány elemi kódjának a (kép, hang, cselekmény) azonosítása, illetve ezzel kapcsolatos egyszerű összefüggések felismerése (pl. médiaszövegek emberek által mesterségesen előállított tartalmak, kreatív kifejező eszközöket használnak, amelyek befolyásolják azok hatását).
-
A személyes kommunikáció és a közvetett kommunikáció közötti alapvető különbségek felismerése.
-
Az életkorhoz igazodó internetes tevékenységek gyakorlása és az abban rejlő veszélyek felismerése.
-
Az alkotó és befogadó tevékenység során a saját érzések felismerése, és azok kifejezése.
Minimum követelmény:
-
Ismerje az évfolyam számára előírt eszközöket, és tudja azokat rendeltetésszerűen használni.
-
Ismerkedjen meg a természet és az ember alkotta jelekkel.
-
Tudjon viszonyítani (kisebb-nagyobb).
-
Ismerje fel a főszíneket, a fehéret és a feketét.
-
Tudjon vonal, folt és színképzéssel alkotást létrehozni.
-
Legyen képes egyszerű tárgyak létrehozására.
-
Fejlődjön esztétikai érzéke.
-
Tudjon közös beszélgetésekbe bekapcsolódni, egy-egy látványra rácsodálkozni.
-
Tudja mi a sík, tömeg, térforma (tapasztalás, érzékelés).
-
Tudja, mi a pont, egyenes, görbe, kör.
Technika 1. évfolyam
Célok és feladatok:(1-2. évfolyamra vonatkozóan)
– A technika tantárgy tanításának célja, hogy hozzájáruljon a kisiskolások teljes személyiségformálásához, modern technikai szemléletmódjuk kialakításához.
– A megismerő-, cselekvő- és kommunikációs képességek együttes fejlesztésével alapozza meg a technikai műveltségüket, fejlessze kézügyességüket, készítse fel őket a biztonságos közlekedésre, a kulturált közlekedési magatartásformák elsajátítására, a vészhelyzetek elkerülésére, egészségük tudatos megóvására és az önellátásra.
– Kiemelten fejlessze a tanulók azon képességeit, amelyek lehetővé teszik a technikai környezetükben történő tájékozódást, annak elemzését, a változások és a fejlődés megértését, a technikai problémák felismerését és megoldását.
– A természetes gyermeki kíváncsiságra alapozva a gyermekek megismertetése a természet közeli életmódhoz szükséges ismeretekkel, illetve egy-egy kézműves mesterség alapfogásaival.
Követelmények:
– Ismerjék fel a technika szükségességét, hasznát, hátrányait és veszélyeit.
– Figyeljék meg és elemezzék a technikai környezetet megadott vagy választott szempontok alapján, keressék az ok-okozati összefüggéseket.
– Ismerjék fel a technikai problémákat, keressék azok megoldási lehetőségeit.
– Ismerjék az iskolai tárgykészítő munka fő fázisait: előkészítő, kivitelező és befejező munkálatokat.
– Egyre nagyobb önállósággal vegyenek részt a technikai megoldások tervezésében, kivitelezésében, ellenőrzésében, tökéletesítésében és értékelésében.
– Munkavégzés közben tartsák be az elemi munkaszokásokat.
– Alkalmazzon a gyakorlatban az önálló tanulási szokásokat, módszereket.
– Egyre nagyobb biztonsággal vegyenek részt a gyalogos közlekedésben.
– Alkalmazza a közlekedéssel kapcsolatos kulturált magatartási szokásokat.
– Ismerjék az egészségmegőrzés elemi szabályait.
– Legyenek képesek az életkornak megfelelő önkiszolgáló tevékenységre.
– Aktívan vegyenek részt a családi munkamegosztásban.
Minimum követelmény:
-
Tartsák be az elemi munkaszokásokat (helyes testtartás, rendet, balesetvédelmet).
-
Ismerjék a vizsgált anyagok érzékszervi tapasztalás során megismerhető tulajdonságait.
-
Legyenek képesek utánzással egyszerű játékok és használati tárgyak elkészítésére.
-
Tudják alkalmazni a gyalogos közlekedés legfontosabb szabályait.
-
Ismerjék, alkalmazzák a biztonságos és kulturált magatartásformákat a tömegközlekedési eszközök igénybevételekor.
Optimum követelmény:
-
Különböztesse meg a tanuló a természetes és az emberi alkotással létrehozott tereket, formákat.
-
Személyes igényeit, szükségleteit tudja megnevezni, a megvalósításában legyenek ötletei.
-
Rendelkezzen alapvető tervezési jártassággal algoritmus alapján.
-
A természetben és környezetében található lapszerű, vonalszerű anyagot tudja összehasonlítani érzékelhető tulajdonságaik alapján.
-
Tapasztalatai alapján válogassa szét, milyen célra, miért, milyen feltételek mellett, milyen műveletek során, milyen eszközökkel lehet a megismert anyagot felhasználni.
-
Fokozott önállósággal készítsenek egyszerű játékokat, hasznos tárgyat, ajándékot.
-
Vigyázzon munkahelyének rendjére, öltözete tisztaságára.
-
Biztonsággal közlekedjen járdán és úttesten, ismerje a forgalomirányítás jelzéseit.
Testnevelés minimumszint 1. évfolyam
a tanuló tudjon:
-
Tartós futás 2 percen keresztül megállás nélkül
-
Futómozgást kialakító feladatok, játékok végzése
-
Ismerje fel a vezényszavakat, rendgyakorlatokat tudjon végrehajtani
-
Alapvető gimnasztikai alapformákat hajtsa végre pontosan
-
Tudjon kúszni, mászni, támaszkodni, függeszkedni
-
Mozgásmintákat tudjon reprodukálni
-
Tudjon távolt ugrani helyből
-
Vegyen részt a testnevelési játékokban
-
Legyen képes a szabályokat követni és betartani.
-
Alakzatok gyors felvétele és változtatása.
-
Játékos és határozott formájú szabad - társas- és kézi-szergyakorlatok végrehajtása
-
Gyors indulás különféle testhelyzetekből.
-
Az ütközések, baleset elkerülése a fogójátékokban és futás feladatokban, térnyerés a fogóval szemben.
-
Szökdelések és ugrások megfelelő ritmusban.
-
Távolba és célba dobás egy és két kézzel.
-
Egyszerű támasz, függő- és egyensúly gyakorlatok végrehajtása.
-
Labdás feladatok.